Tarvis vähän apua peliin

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

Terve!
Olen pari kuukautta blenderin kanssa leikkinyt. Tein pari simppeliä peliä. Sitten päätin tehä autopelin. Nyt on auto modellattu ja se liikkuu ihan hyvin vehicle wrapper tutorialin scriptillä. Mutta nyt haluisin saada siihen jonkinlaisen rajottimen. Ku nyt mun volkkari golffi kulkee vaikka 5000000000000 km/h jos ois vaa tarpeeks pitkä suora. Nii tietääks joku miten voisin saada sen rajoitettua???
blend file:
http://www.4shared.com/file/38388381/22 ... golf8.html

PS: älkää pöllikö blox blox XD =D
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by tuxer »

Tervetuloa foorumille!

En saa tuota tiedostoa ladattua (lataus jää kesken). Voisitko kokeilla vaikka kovalevy.org :ia?
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Sienikasvusto »

Sain ladattua sen.
Upin sen kovalevy.org:hen tässä linkki:
http://www.kovalevy.org/640614
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

kiitos kiitos.
Onko keksitty mitään?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by tuxer »

Nähdäkseni sää tarttet ilmanvastuksen :)

- selvitä auton vauhti ja suunta
- lisää voima jollain sopivalla kertoimella (ilmanvastuskerroin) joka on vastakkainen auton suunnalle ja toisen potenssiin suhteessa vauhtiin.

Auton vauhti:

Code: Select all

// vektori-matikka moduuli
from Blender.Mathutils import Vector

auto = objs["OBrunko"]

// tehdään vektori auton suunnasta
suuntaVektori = Vector(auto.getLinearVelocity())

vauhti = suuntaVektori.length

print "vauhtisi on:", vauhti
Tuolla nyt ehkä pääsee alkuun (tai sitten se on ihan metsässä :mrgreen: )
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

ööö =D
Oon viel aika nobo, nii oon noitten python koodien kaa aika epävarma =S
Eli sain tehtyä oman scriptin tolle koodille minkä pistit, mut mihin se pitää logic brickeissä connectaa ?
Tai tarviiko ollenkaan?
Ja "- lisää voima jollain sopivalla kertoimella (ilmanvastuskerroin) joka on vastakkainen auton suunnalle ja toisen potenssiin suhteessa vauhtiin." toi meni vähä yli =D
Kiitos vaivasta vaik ei vielä pitkälle päästykkään.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by tuxer »

Tein joitain kokeiluja ja auto käyttäytyi *hieman* omituisesti. Ehkä parempi lähestymistapa olisi joko vähentää moottorin tehoa suhteessa vauhtiin tai painaa jarrua suhteessa vauhtiin.

Kokeilin purkkaratkaisuna tuota koneen tehon vähentämistä ja se näytti toimivan.

Eli tarvitaan muuttuja joka välittää tehohukan Powertrain.py -skripitlle. Sitten lisätään ilmanvastus -skripti always-sensoriin autolle ja sieltä muutetaan tuota hukka-muuttujaa vauhdin mukaan.

Ohessa .blend (huom. tuo toimii nyt vain eteenpäin. Korjaile paremmaksi)

http://www.opendimension.org/blender/bl ... _air.blend

PS. Golfisi on ensimmäinen suht realistisesti käyttäytyvä Blender-kaara mitä olen nähnyt. Hyvää työtä!

PS2. Jos joskus haluat julkaista tämän niin opendimension.org hostaa mielellään :)
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

Kiitos tästä nyt vaan säätelemään ja rakentamaan parempaa kaupunkia =)
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

Nyt toimii blenderissä jotenki toi max speed vaa on aika hidas näyttää menevän jotain 40 =D vaik säätelin mut nojoo..
Sit yritin heittää sen .exe:een nii se console joka tule ku avaa pelin exest rupes heittää python errori et "no module named Blender.Mathutils" meinaakse se sitä et mull ei oo pythonii installattu vai joku muu ongelma ? Ja se ilmanvastus ei toimi .exes
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by tuxer »

Pienennä kerrointa niin huippunopeus kasvaa:

Code: Select all

vauhti * vauhti * 2
Tuo mathutils ilmeisesti sitten tarvitsee koko Python asennuksen. Linuxissa se on vakiona niin en huomannut sitä sanoa.
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

Nyt hävettää..
Latasin tuolta pyhton.org pyhton 2,5 installasin installerilla, sen jälkeen menin blenderin prefrenseihin pistin python kohtaan installatun kansion. Kun käynistän blenderin nii tulee consoleen checking for python 2,5 .. got it! Eli pitäisi toimia mut ei vieläkään tee sitä. =S. Ja koitin vähentää tuota ilmanvastus kohtaa vähensin sitä decimali luvuilla niin hävisi ilmanvastus kokonaan. Ja kun pistin - miinukselle auto lähti vain kovempaa nyt maksimi nopeuden saan kun pistän siihen "1". Kyllä on nyt taas hankalaa =D
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by tuxer »

En kyllä osaa sanoa mikä nyt mättää. Enkä ole varma siitäkään tarvitseeko tuo koko Pythonin vai ei. Käsittääkseni sen ei pitäisi tarvita koska tuo MathUtils tulee tuolta Blender moduulin sisältä.

Kannattaa aina käynnistää Blenderi komentoriviltä kun Pythonin kanssa ähveltää ja käyttää niin että se on koko ajan näkyvissä. Silloin näkee sylkeekö Python virheilmoituksia, joista sitten yleensä näkee että missä se vika on

Kun käytit decimaalia niin käytitkö erottimena pistettä? pilkku ei toimi....
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

Kyllähän tuo top speedi toimii =) mut en kyllä vielä ymmärrä tuota pyhtonia miksei suostu toimimaan. Pitää kai koittaa etsiä muualta. Noh eiköhän se tästä. Kiitos avusta
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by CosMOS »

Kuinkas se ajaminen oli tehty siinä 2D-monstertruck pelissä? Sehän oli esillä täällä:
http://www.opendimension.org/blender/pa ... rtruck.php
Voisiko tämän pelin osia soveltaa 3D-peliin?
User avatar
Eewaltsi
Posts: 45
Joined: 20.02.2008, 14:50

Re: Tarvis vähän apua peliin

Post by Eewaltsi »

Eiköhän sitä jotain voisi sieltä poimia. Pitää katsoa joskus. Voisikohan joku jolla tuo python toimii kunnola tehdä minulle tuon .exe filen ja hostaa se jonnekin. Kun en nyt sitä millään tahdo saada toimimaan =S
Uusin versio:http://www.kovalevy.org/331777

Muokkailin ton linkin klikattavaksi malliksi. - Sieni
Post Reply