Tämä(kin) on nyt vähän vanhaa kauraa mutta tein tuosta aikoinaan tekemästäni kaariholvi-simulaatiosta myös suomenkielisen sivun.
Siitä saapi hyvin raunioita jos joku tarvitsee
http://www.opendimension.org/blender/pa ... laatio.php
Holvikaari-simulaatio
Re: Holvikaari-simulaatio
Hyvinhän nuo kiven murikat lentelevät. Blenderin fysiikkamoottori ei taida olla niin tarkka, että sillä voisi simuloida aitoja kivimuureja tai rakenteita. Ei sillä, että olisin oikeasti menossa rakentamaan holvikaaria.
Itse olen enemmän tehnyt stillejä kuin animaatioita, joten haluaisin kysyä paria asiaa:
-Miten animaatio pysäytetään paikoilleen, jos haluaa tehdä niitä raunioita malleihin?
-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.
Haen sellaista ratkaisua, jossa animaation jäädytyksen jälkeen kappaleilta otetaan fysiikkaominaisuudet pois ja ne ovat jälleen tavallisia meshejä. Kuitenkin palikoiden asento pitäisi jäädä siihen, mihin ne pyörähtivät animaation aikana.
Itse olen enemmän tehnyt stillejä kuin animaatioita, joten haluaisin kysyä paria asiaa:
-Miten animaatio pysäytetään paikoilleen, jos haluaa tehdä niitä raunioita malleihin?
-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.
Haen sellaista ratkaisua, jossa animaation jäädytyksen jälkeen kappaleilta otetaan fysiikkaominaisuudet pois ja ne ovat jälleen tavallisia meshejä. Kuitenkin palikoiden asento pitäisi jäädä siihen, mihin ne pyörähtivät animaation aikana.
Re: Holvikaari-simulaatio
Joo ei. Se on suunniteltu pelikäyttöön eli oikeilta näyttävät simuloinnit riittävät.Hyvinhän nuo kiven murikat lentelevät. Blenderin fysiikkamoottori ei taida olla niin tarkka, että sillä voisi simuloida aitoja kivimuureja tai rakenteita.
Helpoin tapa on leipoa se animaatioksi.-Miten animaatio pysäytetään paikoilleen, jos haluaa tehdä niitä raunioita malleihin?
- Game -> record Physics to IPO
- ja sitten P
Sen jälkeen simulaation on animaatiokeyframeina ja voit mennä haluamaasi ruutuun ja renderoida sen.
Poistamalla kaikki muut keyfreimit saa "jäädytettyä" simulaation. Tähän oli olemassa skripti mutta en tähän hätään sitä löytänyt. Jos joku löytää/muistaa skriptin niin voisi kertoa.
Tuostapa en tiedäkään. Se ei nähdäkseni luo keyfreimejä. Kertokoon ken tietää-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.
Re: Holvikaari-simulaatio
Löysin ratkaisun, se löytyy täältä:tuxer wrote:Tuostapa en tiedäkään. Se ei nähdäkseni luo keyfreimejä. Kertokoon ken tietääCosMOS wrote:-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.
http://www.blender3dclub.com/index.php? ... cle&sid=48
Re: Holvikaari-simulaatio
Kiitos linkistä!
Laitetaan tähän suomennos:
- exporttaa haluttu kappale .obj -formaattiin halutussa ruudussa
- tuo se sitten import-toiminolla takaisin
Hieman kankeaa mutta pääasia että ratkaisu löytyi
Laitetaan tähän suomennos:
- exporttaa haluttu kappale .obj -formaattiin halutussa ruudussa
- tuo se sitten import-toiminolla takaisin
Hieman kankeaa mutta pääasia että ratkaisu löytyi
- Sienikasvusto
- ADMIN
- Posts: 237
- Joined: 26.07.2007, 23:19
Re: Holvikaari-simulaatio
Tuon saa tehtyä helpomminkin kun menee vain Editing (F9) välilehdelle ja painaa Modifier kontekstin alla olevaa softbody valinnan "apply" nappia.