Holvikaari-simulaatio

Blender tutoriaaleja
Post Reply
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Holvikaari-simulaatio

Post by tuxer »

Tämä(kin) on nyt vähän vanhaa kauraa mutta tein tuosta aikoinaan tekemästäni kaariholvi-simulaatiosta myös suomenkielisen sivun.

Siitä saapi hyvin raunioita jos joku tarvitsee :)

http://www.opendimension.org/blender/pa ... laatio.php
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Holvikaari-simulaatio

Post by CosMOS »

Hyvinhän nuo kiven murikat lentelevät. Blenderin fysiikkamoottori ei taida olla niin tarkka, että sillä voisi simuloida aitoja kivimuureja tai rakenteita. Ei sillä, että olisin oikeasti menossa rakentamaan holvikaaria. :D

Itse olen enemmän tehnyt stillejä kuin animaatioita, joten haluaisin kysyä paria asiaa:
-Miten animaatio pysäytetään paikoilleen, jos haluaa tehdä niitä raunioita malleihin?
-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.

Haen sellaista ratkaisua, jossa animaation jäädytyksen jälkeen kappaleilta otetaan fysiikkaominaisuudet pois ja ne ovat jälleen tavallisia meshejä. Kuitenkin palikoiden asento pitäisi jäädä siihen, mihin ne pyörähtivät animaation aikana.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Holvikaari-simulaatio

Post by tuxer »

Hyvinhän nuo kiven murikat lentelevät. Blenderin fysiikkamoottori ei taida olla niin tarkka, että sillä voisi simuloida aitoja kivimuureja tai rakenteita.
Joo ei. Se on suunniteltu pelikäyttöön eli oikeilta näyttävät simuloinnit riittävät.
-Miten animaatio pysäytetään paikoilleen, jos haluaa tehdä niitä raunioita malleihin?
Helpoin tapa on leipoa se animaatioksi.
- Game -> record Physics to IPO
- ja sitten P

Sen jälkeen simulaation on animaatiokeyframeina ja voit mennä haluamaasi ruutuun ja renderoida sen.
Poistamalla kaikki muut keyfreimit saa "jäädytettyä" simulaation. Tähän oli olemassa skripti mutta en tähän hätään sitä löytänyt. Jos joku löytää/muistaa skriptin niin voisi kertoa.
-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.
Tuostapa en tiedäkään. Se ei nähdäkseni luo keyfreimejä. Kertokoon ken tietää :o
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Holvikaari-simulaatio

Post by CosMOS »

tuxer wrote:
CosMOS wrote:-Miten softbody animaatio jäädytetään paikalleen? Esim. pöytäliina, joka tiputetaan pöydälle ja kun se on nätisti laskeutunut, se pitäisi jähmettää paikoilleen.
Tuostapa en tiedäkään. Se ei nähdäkseni luo keyfreimejä. Kertokoon ken tietää Image
Löysin ratkaisun, se löytyy täältä:
http://www.blender3dclub.com/index.php? ... cle&sid=48
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Holvikaari-simulaatio

Post by tuxer »

Kiitos linkistä!

Laitetaan tähän suomennos:
- exporttaa haluttu kappale .obj -formaattiin halutussa ruudussa
- tuo se sitten import-toiminolla takaisin

Hieman kankeaa mutta pääasia että ratkaisu löytyi :)
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Holvikaari-simulaatio

Post by Sienikasvusto »

Tuon saa tehtyä helpomminkin kun menee vain Editing (F9) välilehdelle ja painaa Modifier kontekstin alla olevaa softbody valinnan "apply" nappia.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Holvikaari-simulaatio

Post by tuxer »

:D

Niinpäs saakin :oops:
Post Reply