Page 1 of 1

Pyörivä esine

Posted: 22.01.2008, 23:22
by ramppis
Eli ihan perusjuttu hakusessa. Pitäis tehdä animaatio jossa kappale vaan pyörii pystyakselin ympäri. En kuitenkaan saa kuin 180 astetta.

Re: Pyörivä esine

Posted: 23.01.2008, 08:27
by Sienikasvusto
Minä teen yleensä sillä tavalla, että joko napsuttelen suoraan keyframet tai kännän ensin objektia 180 astetta sitten 90 ja toiset 90 astetta.

Re: Pyörivä esine

Posted: 23.01.2008, 10:51
by tuxer
IPO Curve Editor auki. SIeltä löytyvät työkalalut animaation hallintaan eli IPO-käyrät.

Ikuisesti pyörivä kappale.
- Tee ensin kappale kääntymään vähän
- Avaa IPO-editori
- valitse käyrä käyrä joka rotaatio-akselia, jolla animaatio on. (eli jos käänsit X-akselilla niin valitse X-akseli)
- valitse curve ->extend Mode ->extrapolation
- nyt kappale pyörii ikuisesti.

Suuremmat käännöt onnistuu tuon editorin avulla myös kuten SK sanoi. Valitse vain käyrä, paina Tabulaattori siirtyäksesi käyrän editointi tilaan ja siirrä käyrän pisteitä. Asteluvut näkyvät vasemmalla.
ipoeditor.jpg

Re: Pyörivä esine

Posted: 23.01.2008, 11:40
by tuxer
Niin ja helpoin tapa tehdä minkä tahansa asteinen rotaatio on syöttää rotaatio suoraan numeroarvoilla joko Properties-ikkunan kautta (N) tai sitten näppäinsarjalla R, (haluttu akseli), rotaatio asteina ja asettaa sitten keyframe (I).

Eli välttämättä ei tarvitse IPO-editoria.

Re: Pyörivä esine

Posted: 23.01.2008, 14:58
by ramppis
Kiitokset!
Eiköhän näillä eväillä ala pyöriä.

Re: Pyörivä esine

Posted: 24.01.2008, 01:30
by CosMOS
tuxer wrote:Niin ja helpoin tapa tehdä minkä tahansa asteinen rotaatio on syöttää rotaatio suoraan numeroarvoilla joko Properties-ikkunan kautta (N) tai sitten näppäinsarjalla R, (haluttu akseli), rotaatio asteina ja asettaa sitten keyframe (I).
Tässä pitää olla tarkkana. 90° kääntö kyllä onnistuu numeroarvoilla. 180° kääntö pyörii väärinpäin(vastapäivään), näin siitä huolimatta, että luku on positiivinen. (vrt. -180°) 360° kääntö ei sitten toimi ollenkaan, vaan kappale jököttää paikoillaan vaikka keyframet on annettu ihan oikein. Itse olen toteuttanut nuo pyörimiset niin, että annan "alkusysäyksen" 90° kääntönä ja siitä eteen päin pelataan IPO-editorilla.

Re: Pyörivä esine

Posted: 24.01.2008, 09:41
by tuxer
Tässä pitää olla tarkkana. 90° kääntö kyllä onnistuu numeroarvoilla. 180° kääntö pyörii väärinpäin(vastapäivään), näin siitä huolimatta, että luku on positiivinen. (vrt. -180°) 360° kääntö ei sitten toimi ollenkaan, vaan kappale jököttää paikoillaan vaikka keyframet on annettu ihan oikein. Itse olen toteuttanut nuo pyörimiset niin, että annan "alkusysäyksen" 90° kääntönä ja siitä eteen päin pelataan IPO-editorilla.
Hyvä pointti. Nuo suuremmat lukemat onnistuu näköjään vain tuon Properties-ikkunan kautta.

Re: Pyörivä esine

Posted: 24.01.2008, 16:21
by ramppis
Ennen täältä kysymistä kans yritin täyspyörimistä noilla cosmoksen kertomilla tavoilla samoin tuloksin. Nyttemmin homma sitten onnistui propertiesillä ja ipolla.

Ihmetyttää kyllä miksei 360 astetta kerralla onnistu näppäilemällä R, Z ja antamalla lukema. Tuntuisi itsestään selvältä että pitäisi toimia.

Re: Pyörivä esine

Posted: 24.01.2008, 18:01
by tuxer
anyways, the reason this happens is that when setting keyframes, blender will try to interpolate along the "shortest path." In this case, rotating 10 degrees one way gets the object to the same position as your desired rotation of 350 degrees in the opposite direction. It chooses the shorter option, since blender only knows about the original position and the desired final position.
Tuolla blenderartists-foorumilla joku oli vastaillut näin eli Blenderi pyrkii aina lyhimpään polkuun ja silloin 180:tä suuremmat asteluvut kutistuvat lähimpään astelukuun.

http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=99408

Re: Pyörivä esine

Posted: 24.01.2008, 18:34
by ramppis
Ihmetyttää kuitenkin edelleen se että 360 astetta onnistuu kerralla propertierissä. Tekee mielestäni ärsyttäväksi kun sama toiminto pelittää ainoastaan toisella tapaa tehtynä.