Alottelijan ongelmia

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
ksedit
Posts: 37
Joined: 04.03.2008, 23:10

Alottelijan ongelmia

Post by ksedit »

Miten saan valmiin renderöityn animaation tallennettua koneelle esim. aviksi? En löydä sellaista kohtaa vain "save image" ja "export" joka exporttaa jotai projekti tiedostoja.... Entä materiaalit, teksturit ei näy kappaleissa aina? Siis ku renderöin, vaikka ladattu teksturi näkyy preview ikkunassa! Aloittelijan ongelmia. :)
Siistin hieman viestiä ja siirsin uuteen topicciin. Koitahan muistaa tehdä eri aiheelle eri topic! ~Sieni
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Laatikon pyöritystä

Post by CosMOS »

Ensin pitää laittaa kohdasta Format joku avi koodekki tai mitä koodekkeja koneellasi onkaan. Klikkaa siitä laatikosta, missä lukee BMP tai joku muu tallennusmuoto. Oletuksena Blender tallentaa videot Tmp-kansioon, ainakin windowsilla. Blender tekee animointivaiheessa sen videon valmiiksi sinne kansioon, eikä sitä enää erikseen tallenneta mitenkään. Jos olet vahingossa tehnyt animaation yksittäisinä kuvina, se pitää animoida uudelleen tai koostaa kuvista video jollain ulkopuolisella ohjelmalla.

Onkos ne materiaalit UV-mapattuja kuvia vai Blenderin omia materiaaleja? Kokeile vaikka aluksi valita Edit Modessa kappaleen kaikki verteksit A-napilla ja paina sitten CTRL+N, jolloin Blender kääntää kaikkien pintojen normaalit ulospäin. Toinen juttu minkä voit tehdä, Material -paneelista löytyy TexFace nappi, joka pitää kytkeä päälle, jos käytät UV-mapattuja kuvia. Tekstuurit ovat tietääkseni materiaalikohtaisia, eli jos haluat kappaleelle kaksi tekstuuria, pitää olla myös kaksi eri materiaalia samassa objektissa.
ksedit
Posts: 37
Joined: 04.03.2008, 23:10

Re: Laatikon pyöritystä

Post by ksedit »

Joo laitoin avicodecin ja HD resoluution sain tallennettua animaation! hei voisko joku laittaa tarkat ohjeet miten saan tehtyä maapallon ja siihen tietty maapallon kuva ku se tekee sen ihan väärällä tavalla venyttää kuvaa pahasti!! ku lataa kuvan palloon! no miten sitten animaation kans liikkeelle? miten keyframet asetetaan niin et kamare liikkuu sulavasti vaikka ympäri!!!
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Laatikon pyöritystä

Post by tuxer »

Ksedit, ole hyvä ja aloita uusi säie uudelle aiheelle jotta foorumin säikeet pysyvät siinä asiassa mihin otsikko viittaa.
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Laatikon pyöritystä

Post by Sienikasvusto »

ksedit wrote:kamare liikkuu sulavasti vaikka ympäri!!!
kts.http://www.opendimension.org/foorumi/vi ... f=19&t=136
hei voisko joku laittaa tarkat ohjeet miten saan tehtyä maapallon ja siihen tietty maapallon kuva
kts. http://www.opendimension.org/foorumi/vi ... ?f=14&t=66
Muistathan sitten suomen kieliopin!
ksedit
Posts: 37
Joined: 04.03.2008, 23:10

Re: Alottelijan ongelmia

Post by ksedit »

No tulee kiireessä kirjoitettua miten sattuu. Pitää yrittää kirjoittaa selvemmin! Ei oikein aukee maapallon animointi tuosta tutosta ku ei siinä ole kuin kuva pallosta! :( Sori ku vaivaan teitä jatkuvilla tuto kyselyillä) Mut ei suomen maassa ole liikaa halukkaita/osaavia blender käyttäjiä/opastajia. Mut te kuitenkin osaatte ja aika paljon myös olette opastaneet blenderissä eteen päin. kiitti
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Alottelijan ongelmia

Post by Sienikasvusto »

Animointi vai mallinnus?
Mallinnukseen tarvitset spheren, lamp-tyypisen lampun ja kameran
Laitat "maa" materiaalin sphereen, http://www.opendimension.org/foorumi/vi ... f=17&t=148 josta tuolla on ohje. ja pistät hieman subsurfia ja smoothin päälle.
ksedit
Posts: 37
Joined: 04.03.2008, 23:10

Re: Alottelijan ongelmia

Post by ksedit »

Siis pitäs mallintaa maapallo ja sitten tehdä lyhyt animaatio. esim: maapallo pyörii!
ksedit
Posts: 37
Joined: 04.03.2008, 23:10

Re: Alottelijan ongelmia

Post by ksedit »

Sitten vielä olisi tekstin mallintaminen. Miten tekstiä voi leventää, kun edit tila päällä niin näppäimistöä se tottelee vain lisäämällä uusia kirjaimia. ??
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Alottelijan ongelmia

Post by ramppis »

Editoimaan pääsee ainakin näin:
Objektitilassa valitaan Object/Convert Object Type---
Sieltä valitaan missä muodossa halutaan editoida.
ksedit
Posts: 37
Joined: 04.03.2008, 23:10

Re: Alottelijan ongelmia

Post by ksedit »

Hei. Luin tuon kyseisen maaston mallinnus ohjeen, mutta en saanut muuttumaan planea. Lisäsin tekstuurin, displacesin ja muutin arvoja mitään ei tapahtunut! Mikä on pielessä?
Post Reply