Rattaat pyörimään

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
blockrocker
Posts: 18
Joined: 19.08.2007, 00:55

Rattaat pyörimään

Post by blockrocker »

Hei ja kiitos kaikille täällä foorumilla auttaville ihmisille, olen löytänyt apua jo moneen ongelmaan!

Nyt olen vähän jumissa tällaisen asian kanssa:

Olen tehnyt rataston (vähän niinkuin vaikka mekaanisen kellon sisällä on) ja nyt pitäisi saada rattaat pyörimään oikein. Ajattelin ensin yksinkertaisesti vain parenttaavani rattaat toisiinsa, kunnes tajusin että silloinhan kaikki rattaa pyörivät tietysti samaan suuntaan (mikä on väärin). Onko helppoa tapaa kertoa blenderille että "parenttaa tämä objekti mutta liikuta sitä päinvastaiseen suuntaan kuin isäntäobjektia?"

Kiitos jo etukäteen!
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Rattaat pyörimään

Post by tuxer »

Hei ja kiitos kaikille täällä foorumilla auttaville ihmisille, olen löytänyt apua jo moneen ongelmaan!
Hienoa jos olet apuja löytänyt :)
Olen tehnyt rataston (vähän niinkuin vaikka mekaanisen kellon sisällä on) ja nyt pitäisi saada rattaat pyörimään oikein. Ajattelin ensin yksinkertaisesti vain parenttaavani rattaat toisiinsa, kunnes tajusin että silloinhan kaikki rattaa pyörivät tietysti samaan suuntaan (mikä on väärin). Onko helppoa tapaa kertoa blenderille että "parenttaa tämä objekti mutta liikuta sitä päinvastaiseen suuntaan kuin isäntäobjektia?"
Tämä on helppoa JOS rattaat ovat samankokoisia. Jos ne eivät ole niin sitten on hieman monimutkaisempaa.

Constraints:
Constraintilla voi esimerkiksi kopioida käännön toiselta objektilta toiselle. En ole vielä ehtinyt näistä mitään tuonne sivustolle kirjoittaa mutta ohessa simppeli esimerkkitiedosto. Toivottavasti auttaa alkuun.

EDIT: päivitin tiedoston. Eri suuruisten rattaiden kanssa toimii tuon influence-säädin, joten ei se nyt niin monimutkaista ollutkaan :)
copy_rotation.blend
(501.34 KiB) Downloaded 476 times
blockrocker
Posts: 18
Joined: 19.08.2007, 00:55

Re: Rattaat pyörimään

Post by blockrocker »

Kiitos paljon, tämä valaisi asiaa mukavasti! :)
Post Reply