Voodoo Camera Tracker + Blender tutorial

Blender tutoriaaleja
Post Reply
Toni
Posts: 11
Joined: 26.12.2007, 20:44

Voodoo Camera Tracker + Blender tutorial

Post by Toni »

Päätinpä tehdä tälläisen tutoriaalin, koska Voodoo Camera Trackerin sivuilla oleva tutoriaali on englanninkielinen, sekä minusta myös hieman huono noin muutenkin, ja tottakai on mieluisempaa lukea tätä kaunista suomenkieltä! :D

Ensinnäkin, Voodoo Camera Tracker on ohjelma, joka luo "oikean" videon pohjalta liikeradan jonka avulla voidaan sitten
liikuttaa 3D -elementtejä ym., niin että kun elementit sitten liittää videoon, niin ne "myötäilee" kuvaa oikealla tavalla eikä liiku kuvan "pinnalla", vaan niille voidaan määrittää joku tietty paikka kuvassa, ja ne pysyy juuri siinä paikassa vaikka kamera liikkuisi... Voodoo Camera Tracker on täysin ilmainen ohjelma, joka pystyy luomaan usealle 3D -ohjelmalle liikeratoja, mutta tämä tutoriaali keskittyy nimenomaan Blenderiin... Tässä tutoriaalissa ei ole läheskään täyttä ohjeistusta Voodoon käyttöön, mutta perus liikeradan teko onnistuu!

Tarvittavat ohjelmat ovat:

Blender 2.42a (ainoastaan tämä versio Blenderistä käy, sillä tietääkseni muissa versioissa ei löydy Voodoolle tukea)
Voodoo Camera Tracker
Sekä joku oma editti... (Ohjelmalla pitää pystyä muuttamaan video kuviksi esim. VirtualDub)

Ensimmäinen vaihe:

Muuta se video kuviksi, josta haluat luoda liikeradan. Tallenne kuvat johinkin kansioon *.tga -muotoon
(Kuvissa tulee olla järjestys numero esim. kuva1, kuva2, kuva3 jne...)

Toinen vaihe:

Avaa Voodoo Camera Tracker.

Image
Yleisnäkymä tulisi näyttää tältä


Klikkaa kohdasta File -> Load -> Sequence

Nyt tulisi näyttää tältä...

Image

Paina "Browse" ja valitse kansiosta kuvasarjan ensimmäinen kuva (esim. kuva1.tga) ja Paina "OK". Ohjelma osaa ottaa loput kuvat oikeassa järjestyksessä itsestään...


Kolmas vaihe:

Ohjelman alareunassa on tämän näköinen paneeli:

Image

Siitä voi esikatselle kuvat oikeassa järjestyksessä perus: play ja stop nappien avulla...

Start kohdassa näkyy kuvasarjan ensimmäinen frame.
End kohdassa näkyy kuvasarjan viimeinen frame.

Seuraavaksi paina kuvassa ympyröityä nappia, jossa lukee "Track".

Nyt ruutuun ilmeistyi edystymisruutu, jossa näkyy prosentteina, kuinka kauan liikeradan valmistumisessa kestää...

Image

Neljäs vaihe:

Kun edistymisruutuun tulee maaginen luku 100%, niin valmis liikerata exportataan Voodoosta pihalle... Se tapahtuu näin:

Paina File -> Save -> Blender python script ja tallenna tiedosto * .py -muodossa haluamaasi kansioon...

Viides vaihe:

Käynnistä Blender. Valitse ikkuna tyypiksi "Text editor". Kun sinulla on Blenderin text editor avoinna, niin paina File -> Open
ja etsi se python -tiedostosto, jonka juuri tallensit ja avaa se valitsemalla "Open text file".

Kun text editorissa näkyy jumalattoman pitkä python scripti, niin laita hiire sen "päälle" ja paina ALT + P, jolloin
3D view -ikkunaan ilmestyy tälläinen kamera:

Image

Jos ruudulle ei jostain syystä ilmesty kameraa, niin mahdollinen syy on se, että se on ruudulla olevan elementin alapuolella, jolloin sitä ei näy.

Ja jos pyörittelet tuota kameraa 3D -view -ikkunassa, niin huomaat mustia pisteitä suoraan kamerasta eteenpäin katsottaessa. Kaikki 3D -jonka haluat näkyvän kuvassa on tultava mustien pisteiden ja kameran väliin.

Image

Pystyt vielä tarkemmin katsomaan sen mitä kuvassa todella näkyy, valitsemalla kameran aktiiviseksi ja painamalla
Ctrl + 0.

Kuudes vaihe:

Animaation voit vielä esikatsella valitsemalla Animaatio -mode päälle ja valitsemalla kameran aktiiviseksi ja painamalla
Ctrl + 0.

Jos olet tyytyväinen, niin voit renderoida sen...

Seitsemäs ja viimeinen vaihe:

Mene button -ikkunassa kohtaan jossa voit renderoida videon.

KUVA POISTETTU

Aseta ympyröityyn kohtaan kansion jonne haluat valmiin animaation tallennettavan...

Muista säätä koodekit oikein sekä valita oikea kuvatyyppi. Tämän jälkeen voit painaa "Anim" ja odottaa, kunnes video on valmis. Sen valmistuttua, voit liittää sen sen videon päälle, josta se alunperin tehtiin...

Tutoriaali alkaa olla nyt lopussa... Jos jäi jotain epäselvää, niin kysykää ja muistakaa laittaa kommenttia! :D
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Voodoo Camera Tracker + Blender tutorial

Post by Sienikasvusto »

Perskuta, ehit ensin! :lol:
Mullaoli suunnitelmissa kanssa kasata tollanen tutoriaali kun tästä jotain tiedän.
Huomasin pari juttua tossa jotka voisi korjata, mutta kirjoittelen niitä sitten päivällä. :D
Toni
Posts: 11
Joined: 26.12.2007, 20:44

Re: Voodoo Camera Tracker + Blender tutorial

Post by Toni »

Oukei! :D
User avatar
hotwheels
Moderaattori
Posts: 32
Joined: 09.10.2007, 14:54

Re: Voodoo Camera Tracker + Blender tutorial

Post by hotwheels »

Tämäpä hyödyllinen varmasti itse joudun vielä joskus käyttämään tälläistä kun käsi tärisee varmasti "alkuperäisessä" videossa :D
2x Xeon L5640 | ATi 4870X2 | 6GB DDR3 1333MHz | Ageia PhysX | 1 250GB | Win7 + Ubuntu (64bit)
Post Reply