Liikkuvat raajat ja keyframet
- Kalmageddon
- Posts: 50
- Joined: 03.01.2008, 21:24
Liikkuvat raajat ja keyframet
On tullut tehtyä animaatioita missä alukset (kiinteitä kappaleita) liikkuu ja kääntyilee paikasta toiseen, mutta olisi hieno oppia tekemään liikkuvia raajoja yms. onko yksinkertaista/nopeaa tapaa siihen. Keyframejen kanssa tulee aina ongelmia kun niitä on asetellut vääriin paikkoihin. pystyykö niitä siirtämään (esim. hiirellä vetämällä)?
Re: Liikkuvat raajat ja keyframet
Armature:Kalmageddon wrote:On tullut tehtyä animaatioita missä alukset (kiinteitä kappaleita) liikkuu ja kääntyilee paikasta toiseen, mutta olisi hieno oppia tekemään liikkuvia raajoja yms. onko yksinkertaista/nopeaa tapaa siihen.
http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D ... ture/index
Keyframe-editointi on hieman piilossa. Keyframe-tilaan pääsee painamalla K-näppäintä. Sitten voi siirtää keyframeja normaalisti G-näppäimen avulla. Näin voit säätää keyframen aikaa (ei paikkaa).Keyframejen kanssa tulee aina ongelmia kun niitä on asetellut vääriin paikkoihin. pystyykö niitä siirtämään (esim. hiirellä vetämällä)?
Jos painat K-näppäintä kun kursori on 3D-näkymän päällä, saat keyframet näkymään myös 3D-tilassa. Valitsemalla keyframen Ipo-editorista, voit siirtää keyframen paikkaa (ei aikaa). Toivottavasti auttoi alkuun ainakin.