Mikä on helpoin ja nopein tapa poistaa turhia meshejä,edgejä ja verticsejä mallista?Mallinnettaessa kun tulee välillä vähän turhankin kanssa noita.
Esim. subdivide toiminto tuottaa aika paljon ylimääräisiä edgejä joten saako ne pois muuten kuin yksitellen klikkailemalla?
Ylimääräisten pintojen poisto?
Re: Ylimääräisten pintojen poisto?
Remove doubles on käytännöllinen silloin kun kopioi pintoja (yhdistää lähekkäin olevat verteksit). Eri asia on sitten jos mallissa on ylipäätää liikaa pintoja. Sitten voi kokeilla retopo-lähestymistapaa:
http://vimeo.com/9260181
http://vimeo.com/9260181
Re: Ylimääräisten pintojen poisto?
Päällekkäisten pintojen tunnistamiseen liittynee jotenkin select-> non manifold (Shift Ctrl Alt M) joissakin tutoriaaleissa, mutten ole päässyt perille, miten se toimii, tai mitä tarkoittaa "suameksi". Löytyisikö täältä hyvää selitystä?
Re: Ylimääräisten pintojen poisto?
Käsittääkseni näin:marksto wrote:Päällekkäisten pintojen tunnistamiseen liittynee jotenkin select-> non manifold (Shift Ctrl Alt M) joissakin tutoriaaleissa, mutten ole päässyt perille, miten se toimii, tai mitä tarkoittaa "suameksi". Löytyisikö täältä hyvää selitystä?
manifold-objektissa jokainen pinta on sekä kappaleen ulkopinta että sisäpinta. Esimerkiksi kuutio on manifold-objekti ja mutta pelkkä taso ei koska tasolla ei ole ulko- tai sisäpintaa. Jos extruudaa kuution reunasta yhden pinnan lisää, niin silloin siitä tulee non-manifold ja silloin tuo lisätty pinta tulee valituksi tuolla toiminnolla.
Re: Ylimääräisten pintojen poisto?
Itse poistelen ylimääräisiä edge looppeja valitsemalla kyseisen loopun ja painamalla x -> edge loop.