Opinnäytetyö: 3D-hahmon mallinnus

Blender tutoriaaleja
Post Reply
User avatar
Xirkka
Posts: 14
Joined: 07.05.2008, 18:27

Opinnäytetyö: 3D-hahmon mallinnus

Post by Xirkka »

Törmäsin Liisa Viitapohjan keväiseen opinnäytetyöhön ja aihe saattaa kiinnostaa muitakin, sillä tarkastelussa on hahmomallintaminen Blenderillä. Nopealla silmäyksellä käsittelyssä näyttää olevan perusjuttujen (3D, Blender jne esittelyt) ohella referenssikuvien piirtämistä, mallintamisen suunnittelua ja jonkin verran erilaisia mallinnustekniikoita ja perusteluita, miksi Viitapohja on juuri niihin päätynyt. Samassa paketissa vielä teksturoinnista, riggaamisesta sekä rendaamisesta jotain.

En ole juuri silmäilyä syvällisemmin perehtynyt tähän vielä, mutta ehdottomasti jossain välissä on lukaistava läpi.

Opinnäytetyötä pääsee lukemaan *painamalla tästä*.

Suoranainen tutoriaali tämä ei todellakaan ole, mutta luulen tämän silti sopivan parhaiten tänne.

Muoks: foorumin teema näköjään näyttää oletuksena linkit samanlaisena kuin tekstin...
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Opinnäytetyö: 3D-hahmon mallinnus

Post by peran »

Hienoa, että Liisa Viitapohja on tehnyt opinnäytetyön näin hienosta aiheesta.
Hänen teoksensa on harvoja mallinnusteoksia Suomessa. Lisäksi se on varsin hyvä alkeisteos ihmisen mallinnukseen.

Hieno teos, ja yhtenäinen. Kannattaisi ehkä ottaa johonkin kustantajaan yhteyttä, ja laittaa sen avulla kyseinen kansiin. ReadMe.fi?

Kiitos...

Jos nyt pudottaisiin maan pinnalle, ja sitten haukut, jotka ovat nilitystä pikkuseikoista (Parempi hän kuitenkin minua on) ...

Arvostelu:

Opinnäytteen tekijä on jättänyt (ehkä ainutlaatuisen) tilaisuuden käyttämättä nimeämisissä. Fingelskaa on jo ihan riittämiin EI MESH EI MODIFIER EI TRIANGLE EI POLYGON EI FACE. Miksei kirjoittaja kirjoita suomeksi näitä. Kyllähän suomenkin luulisi taipuvan niihin. Mitenkähän olisi monikulmio, kolmio, nelikulmio, taso tai edes monikulmiotaso, piirtoympäristö jne. (Siis olisi ollut mainio tilaisuus kirjoittaa uutta suomea. Ei olisi haitannut, vaikka osa olisi mennyt pieleenkin, mutta osasta olisi varmasti tullut käyttökelpoista materiaalia suomentajille).

Kohtaan 4.2.
Tulisi huomioida käsien lisäksi myös kämmenet erikseen. Hyvä kuitenkin, että kämmen otettiin erikseen esille kappaleen lopussa.

5.
Mitä Suomea on extrudeamalla, miksei voi sanoa suomeksi pisteitä lisäämällä tai pisteitä lisäämällä Extrude-toimintoa käyttäen?

Pienen pieni kikrotuserhe oli päässyt:"
Tästä syystä jouduin jättämään
myös normal map-vaiheen kokonaan pois hahmonmallinnusprojektista. Asia on
harmillinen, sillä välivaihe olisi ollut hyvän mielenkiintoinen,
"
hyvän -> hyvin
User avatar
Xirkka
Posts: 14
Joined: 07.05.2008, 18:27

Re: Opinnäytetyö: 3D-hahmon mallinnus

Post by Xirkka »

Oli tosi sääli, että itse hahmomallinnus jäi hieman puolitiehen: Viitapohjan tie katkesi teksturointiin kun Blender ei suostunut yhteistyöhön. Joka tapauksessa hieno suoritus ihmiseltä, joka teki ensimmäisen hahmomallinsa vasta opinnäytteenä! Arvostan.

Tismalleen samaa mieltä teoksessa käytetystä termistöstä. Näin perstuntumalta (avovaimo opiskelee alaa, tosin ei Blenderillä) mallintamisen sanasto opetetaan noin ihan kouluissakin. Apina tekee mitä apina näkee ja näin tarttuu ihanne tietynlaisesta termistöstä.

Toivon todella, että "trianglet" ja "facet" eivät enää työelämässä ole ammattitaidon merkki, mutta kouluympäristössä ne voivat hyvinkin olla. Onhan tämä nähty kun luennolla mainitaan joku hieno ja tärkeä sana ja se sitten "aivan sattumalta" päätyy opiskelijoiden lähes päivittäiseen käyttöön.
Post Reply