Avasin UV /image editorin ja latasin siihen kuvan, semmoisen pienen seamless-tekstuurin. Edit -modessa tai paremminkin texture paint-modessa valittuna on yksi face-pinta. Sitten tämä seamless-tekstuuri päivittyy näkymään siihen facella. MUTTA..
Ongelmani on nyt se, että tuo pieni 50x50 pix tekstuuri näkyy yksinkertaisena tuolla valtavalla plane pinnan facella, miten tekstuuria saa skaalattua että se näkyy "moninkertaisena" pinnalla, eli tässä seamless tekstuurin tapauksessa "tarkempana" renderöidessä? Entä saako tekstuuria jotenkin pyöritettyä toiseen kulmaan face-pinnalla?
Tekstuureja opetellen.
Re: Tekstuureja opetellen.
Olisiko tuosta mitään apua?Brenderr wrote:Avasin UV /image editorin ja latasin siihen kuvan, semmoisen pienen seamless-tekstuurin. Edit -modessa tai paremminkin texture paint-modessa valittuna on yksi face-pinta. Sitten tämä seamless-tekstuuri päivittyy näkymään siihen facella. MUTTA..
Ongelmani on nyt se, että tuo pieni 50x50 pix tekstuuri näkyy yksinkertaisena tuolla valtavalla plane pinnan facella, miten tekstuuria saa skaalattua että se näkyy "moninkertaisena" pinnalla, eli tässä seamless tekstuurin tapauksessa "tarkempana" renderöidessä? Entä saako tekstuuria jotenkin pyöritettyä toiseen kulmaan face-pinnalla?
http://opendimension.org/blender/pages/ ... appaus.php
Re: Tekstuureja opetellen.
Ok, neuvot auttoivat asiaan.. Kiitti. Nyt osaan UV editorissa säätää tekstuurin skaalausta mutta toisaalta ilmaantui uusi pikku probleema:
Asetan UV-editorissa yhden tekstuurin haluamallani tavalla mallin facen pinnalle, sitten avaan edit-puolella sen tekstuurin ja renderöin -> kaikki sujuu ok.
Vaan kun haluan että mallin yhdellä facella on yksi tekstuuri, ja toisella facella on toinen tekstuuri, niin UV-editorilla "pintapuolisesti" onnistuu laittamaan eri tekstuurit eri faceille mutta renderöidessä näkyy vaan molemmat facet teksturoidun yhdellä samalla tekstuurilla, mitä teen väärin/tai jätän tekemättä oikein ?
Asetan UV-editorissa yhden tekstuurin haluamallani tavalla mallin facen pinnalle, sitten avaan edit-puolella sen tekstuurin ja renderöin -> kaikki sujuu ok.
Vaan kun haluan että mallin yhdellä facella on yksi tekstuuri, ja toisella facella on toinen tekstuuri, niin UV-editorilla "pintapuolisesti" onnistuu laittamaan eri tekstuurit eri faceille mutta renderöidessä näkyy vaan molemmat facet teksturoidun yhdellä samalla tekstuurilla, mitä teen väärin/tai jätän tekemättä oikein ?
Re: Tekstuureja opetellen.
Tällöin täytyy käyttää useampia materiaaleja samassa kappaleessa:Brenderr wrote: Asetan UV-editorissa yhden tekstuurin haluamallani tavalla mallin facen pinnalle, sitten avaan edit-puolella sen tekstuurin ja renderöin -> kaikki sujuu ok.
Vaan kun haluan että mallin yhdellä facella on yksi tekstuuri, ja toisella facella on toinen tekstuuri, niin UV-editorilla "pintapuolisesti" onnistuu laittamaan eri tekstuurit eri faceille mutta renderöidessä näkyy vaan molemmat facet teksturoidun yhdellä samalla tekstuurilla, mitä teen väärin/tai jätän tekemättä oikein ?
http://opendimension.org/blender/pages/materiaalit.php
Toinen, helpompi vaihtoehto on asettaa materiaalin asetuksista päälle TexFace-painike. Silloin materiaali käyttää suoraan niitä kuvia jotka UV-editorissa on pinnoille asetettu.
Re: Tekstuureja opetellen.
Kiitokset hyvistä neuvoista, alkaakin jo itseltäni blenderin käyttöliittymä ja toiminnot vähitellen sujua.. Ja helpommaksi muuttuu oppiminen koko ajan.
Hyvää joulua ja tulevaa vuotta ylläpidolle ja foorumin lukijoille!
Hyvää joulua ja tulevaa vuotta ylläpidolle ja foorumin lukijoille!