Objektin "leikkaaminen"

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
kemes
Posts: 3
Joined: 24.01.2009, 23:09

Objektin "leikkaaminen"

Post by kemes »

Miten olette toteuttaneet animaatioissanne jonkin asian kahtia leikkaamisen?

Esim. sssampon yhdessä lyhytpätkässä leikataan munakoiso kahtia. Mikä on tämän toteutustekiikka?
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by ArM »

Luultavasti knife toiminto. Eli klikkaahan k:sta, niin valikko ilmestyy.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by sssampo »

Tuossa animaatiossa minulla on kolme munakoisoa tai sen osaa. Ensimmäinen on kokonainen, joka näkyy alussa. Toinen ja kolmas ovat puoliskot, jotka on alussa sijoitettu toiseen layeriin. Kun veitsi osuu leikkuulautaan eli munakoiso menee kokonaan poikki, animoin kokonaisen munakoison siirtymään toiseen layeriin ja puoliskot ensimmäiseen layeriin. Puoliskot ovat siten, että ne on sijoittuneena täsmälleen kuten kokonainen munakoiso, joten siirtymä on sulava.
Sitten vaan animoin munakoison puoliskot erikseen kellahtamaan leikkuulaudalle.
kemes
Posts: 3
Joined: 24.01.2009, 23:09

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by kemes »

Jotain tämän kaltaista osasin odottaakkin. Kiitos vastauksesta!
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by ArM »

Tästä heräsi itselle kysymys, että miten animoisitte sitten sellaisen munakoison, joka leikattaisiin slowmotionina palasiksi? Sen leikkautumisen pitäisi sillon näkyä animaatiossa jotenkin.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by sssampo »

ArM wrote:Tästä heräsi itselle kysymys, että miten animoisitte sitten sellaisen munakoison, joka leikattaisiin slowmotionina palasiksi? Sen leikkautumisen pitäisi sillon näkyä animaatiossa jotenkin.
Itse en ainakaan keksi mitään järkevää keinoa kuinka sen pystyisi suoraan 3D:nä tehtyä.
Mutta pienellä kikkailulla jälkikäsittelyssä sen saisi suht helposti(?) toteutettua, tosin tuloksen laadusta ei ole mitään takeita.
Elikkäs renderoisi kaksi kertaa saman kohdan, missä objekti (vaikka se munakoiso) leikataan kahtia: Toisessa munakoiso on koko ajan kahdessa osassa ja puoliskot erkanisivat toisistaan ylhäältä alaspäin sitä tahtia kun veitsi leikkaa. Alhaalta reunat olisivat vastakkain. Koska edellämainitussa munakoisoon jää näkyvä sauma, renderoidaan toinen passi siten, että munakoiso on kokonainen ja veitsi vain sujahtaa sen läpi ilman, että mitään sen kummempaa tapahtuu.
Jälkikäsittelyssä sitten yhdistetään kaksi eri passia seuraavalla tavalla:
Alussa näkyvillä olisi jälkimmäinen passi eli se, jossa munakoiso on kokonainen. Kun veitsi alkaa leikata munakoisoa, aletaan paljastaa ensimmäistä passia, ylhäältä alas, veitsen terän alareunasta alkaen, sitä mukaan kun veitsi liikkuu. Silloin saadaan ilmiö siitä, että veitsi leikkaisi munakoisoa milli milliltä.

Vaikeus riippuu aika paljon alkuperäisestä toteutuksesta, mutta varsinkin jos veitsen alareuna on jatkuvasti vaakasuorassa (tai ylipäätään suorassa), ei tämän hirvittävän vaikeaa pitäisi olla.
Tämä tekniikka asettaa kyllä paljon rajoituksia itse kohtaukselle, mutta en muutakaan keksinyt :)

Luulisin, että tämä ainakin jonkin tahon toimesta ja joskus on oikeasti toteutettu, joten jos oikeasti hyvän menetelmän haluaa niin varmasti internetin syövereistä se löytyy.

Mutta jos meinasit ArM kokeilla tätä niin laita ihmeessä tuloksia esille, koska en itse ole tätä millään tavalla testannut :D
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by ArM »

En mä varmaankaan ihan heti ole kokeilemassa, mutta siis jos oikein tajusin niin renderöidään vaan 2 animaatiota ja sitten jossakin after effectsissä maskia käyttämällä saadaan siitä jotakin mystistä hienoutta aikaiseksi.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Objektin "leikkaaminen"

Post by sssampo »

ArM wrote:En mä varmaankaan ihan heti ole kokeilemassa, mutta siis jos oikein tajusin niin renderöidään vaan 2 animaatiota ja sitten jossakin after effectsissä maskia käyttämällä saadaan siitä jotakin mystistä hienoutta aikaiseksi.
Jotain tälläistä ajattelin :)
Post Reply