Sandcastle skene

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
Post Reply
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Sandcastle skene

Post by danlei »

Hei!

Olen uusi täällä ja suhteellisen uusi Blendernisti. Kiva, että löytyy suomalainenkin blenderkommuuni, jossa kehittyvä blenderisti voi käydä ruinaamassa vinkkejä kokeneemmilta. Vinkkejä tulinkin tänne kalastelemaan, koska olen vielä ihan alottelija näissä mallinnusasioissa :)

Mutta asiaan! Tällaista skeneä olen tässä kesän mittaan väkertänyt ja tarkoitus olisi tehdä siitä lyhyt trailerin kaltainen animaatio. Aluksi piti vain testailla blenderin animaatio-ominaisuuksia, mutta ajan myötä projekti paisui ja hommasin pari kaveriakin hanttihommiin. Yksi kaveri suostui jälkikäsittelemään ja editoimaan kuvaa ja toinen väkertää jonkinlaisen runonpätkän selvittämään animaation ideaa. Tarkoitus on tehdä ihan täysimittainen skene ziljoonine yksityiskohtineen, mutta nyt olen pääosilta keskittynyt ympäristöön, valaistukseen ja skenen tunnelmaan. Tarvisin neuvoa ainakin veden materiaalin kanssa. Vesiputoukset näyttävät ainakin kovin muovisilta omaan silmään. Haluaisin tuohon lammikkoon "kimalletta" vähän samaan tapaan kuin vesiputouksissa on, mutten saanut tehtyä sitä mitenkään järkevästi. Tietenkin vinkkejä siihen, kuinka pystyn lisäämään yksityiskohtia lisäämättä renderiaikaa kohtuuttomasti tarvitsen myös. Kaikki parannusehdotukset on tervetulleita.

Ja tässä vähän esimakua:

http://img15.imageshack.us/img15/7005/s ... me152p.png

Laitan linkkinä, koska kuva on iso, enkä viitsinyt alkaa pienentämään, kun fotarilla kestää ikuisuus käynnistyä tässä vistassa..
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Sandcastle skene

Post by ArM »

Näyttää hyvältä setiltä mun silmiin tuo jo tässä vaiheessa. :)
Vaikken mitään neuvoja osaa antaakkaan, niin piti tuo käydä tässä sanomassa :p
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Sandcastle skene

Post by tuxer »

Hyvältä näyttää minunkin mielestäni.

Tuo kimalle on varmaankin valon heijastumista aallokosta, tämäntapaistako?
http://image03.webshots.com/3/2/85/8/22 ... qIo_ph.jpg

Jos näin on niin sitten vain bump-mappia veteen, kiiltävä pintamateriaali ja valo käymään siihen sopivasti.

http://www.pekaro.de/blender/water/water_tutorial.html

EDIT: ja tervetuloa foorumille!
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

@ArM: Kiitos kiitos! Näyttää hyvältä viimeistään, sen loppueditoinnin jälkeen ;D

@Tuxer: Kiitos! Juuri tuota tarkoitin. Hassua sinänsä, että olen tuon tutorialin katsonut silloin kun itse yritin etsiä ratkaisua tuohon heijastusongelmaan, mutten kuitenkaan pitänyt tutorialia oikeanlaisena :D
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

http://www.youtube.com/watch?v=2UdgAJcvHL8

Pientä updatee videopätkän muodossa. hätäsesti vähän animoin ilmalaivalle liikettä, kun halusin renderöidä testivideon yön ja työpäivän aikana.
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

http://www.youtube.com/watch?v=RII-CfVyWWg Siinä hieman pidempi ja hiotumpi testi. Päädyin lopulta auringonlaskutaivaaseen, vaikka tarkotus oli, että auringonlasku olisi vasta alkamassa.
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Sandcastle skene

Post by Jasontti »

Eipä tuosta tule itselle ainakaan muuta mieleen kuin hienoa työtä. :)
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

Jasontti wrote:Eipä tuosta tule itselle ainakaan muuta mieleen kuin hienoa työtä. :)
Kiitos paljon! Paljonhan tossa on vielä työsarkaa, mutta hiljaa hyvä tulee :)

Ps. Käytän background-kuvana 360-asteista panorama-taivasta ja tube-projectionilla. Tämä toimii muuten aivan moitteettomasti, mutta haluaisin horisontin alapuolelle toisen panoramakuvan (maastosta) koska en haluaisi lisätä renderiaikaa lisäämällä maaston meshinä.. Onko siis mitenkään mahdollista saada horisontin alapuolelle "mapattua" toista kuvatekstuuria?
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Sandcastle skene

Post by sssampo »

Vesiputousta ei taida olla animoitu mitenkään?
Tuo veden kimaltelu on ehkä vähän turhan vikkelää. Toisaalta paikoin maastokin välkkyy, joten onko tuo tahatonta?

Enpä usko, että alapuolisen maaston luominen muusta kuin geometriasta olisi mahdollista. En tiedä minkälainen animaatiosta on tarkoitus tulla mutta, jos kameraa ei nostaisi horisontin yläpuolelle ollenkaan niin varsinaisen maaston puuttuminen ei haittaisi.
Ja ei parista lisäsekunnista rendaukseen kannata välittää, jos tuloksena on hyvännäköistä jälkeä. Paljonko on tämänhetkinen renderointiaika ruutua kohden ja millä resoluutiolla?

Toinen ilmalaivoista liikkuu vähän hassusti, mutta liikkeet ei taida vielä olla lopullisia.
Muuten kyllä näyttää oikein hyvälle - tykkään erityisesti muurista.
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

sssampo wrote:Vesiputousta ei taida olla animoitu mitenkään?
Tuo veden kimaltelu on ehkä vähän turhan vikkelää. Toisaalta paikoin maastokin välkkyy, joten onko tuo tahatonta?

Enpä usko, että alapuolisen maaston luominen muusta kuin geometriasta olisi mahdollista. En tiedä minkälainen animaatiosta on tarkoitus tulla mutta, jos kameraa ei nostaisi horisontin yläpuolelle ollenkaan niin varsinaisen maaston puuttuminen ei haittaisi.
Ja ei parista lisäsekunnista rendaukseen kannata välittää, jos tuloksena on hyvännäköistä jälkeä. Paljonko on tämänhetkinen renderointiaika ruutua kohden ja millä resoluutiolla?

Toinen ilmalaivoista liikkuu vähän hassusti, mutta liikkeet ei taida vielä olla lopullisia.
Muuten kyllä näyttää oikein hyvälle - tykkään erityisesti muurista.
Vesiputouksessa on kyllä wave-modifieri kuin myös lammikossa, mutta täytyy säätää asetuksia, jotta saan sen liikkeen näkymään taas. Kimalle jostain syystä häivyttää sitä. Itseäni kanssa häiritsee vikkelä kimallus, mutten ole löytänyt vielä mitään lääkettä siihen ongelmaan. Maaston välkkyminen on ihan tahatonta ja johtuu todennäköisimmin bumpmapista ja varjoista. En osaa sitäkään korjata mitenkään vielä.

Tämän hetkinen renderiaika on 50% HD-resolla kymmenestä sekunnista minuuttiin. Vesiputousframeissa kestää noin minuutin, keskikohdilla aika on reilu 10 sekuntia ja loppurameissa noin puoli minuuttia. Taustamaaston lisääminen lisäisi renderiaikaa moninkertaisesti, joten yritin löytää kiertotien siihen :)

Ilmalaivan liikkeen animoin ihan vain nähdäkseni, että propelli pyörii, kuten haluan. Aion tehdä animoinnit vasta lopullisesti vasta, kun kaikki mallinnukset ja teksturoinnit on tehtynä. Muuriin olen itsekin tyytyväinen, mutta aion siihenkin lisätä vielä yksityiskohtia, kunhan keksin, että mitä.

Animaation idea on hyvin toimintapainotteinen. Odotan innolla 2.5 versiota, jotta voin tehdä hyviä savu- ja tuliefektejä skeneen :)

Kiitoksia paljon kommentista ja neuvoista!
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Sandcastle skene

Post by Jasontti »

danlei wrote: Tämän hetkinen renderiaika on 50% HD-resolla kymmenestä sekunnista minuuttiin. Vesiputousframeissa kestää noin minuutin, keskikohdilla aika on reilu 10 sekuntia ja loppurameissa noin puoli minuuttia. Taustamaaston lisääminen lisäisi renderiaikaa moninkertaisesti, joten yritin löytää kiertotien siihen :)
Kannattaa laittaa melkein tuo taustamaasto vaikka toiselle layerille niin, että sen voi tarvittaessa laittaa päälle ja pois.
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Sandcastle skene

Post by sssampo »

10 sekuntia nyt ei ole juuri mitään. Taustamaastoa ei varmaan kovin läheltä tulla näkemään niin entä jos varjot ja textuurit olisivat leivottu (bake) pintaan?
Onko käytössä ambient occlusion? Entäs minkätyyppisiä valoja?

2.5 on kyllä minunkin odotuslistan kärjessä.
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

Jasontti wrote:Kannattaa laittaa melkein tuo taustamaasto vaikka toiselle layerille niin, että sen voi tarvittaessa laittaa päälle ja pois.
Tällä hetkellä se onkin =)
sssampo wrote:10 sekuntia nyt ei ole juuri mitään. Taustamaastoa ei varmaan kovin läheltä tulla näkemään niin entä jos varjot ja textuurit olisivat leivottu (bake) pintaan?
Onko käytössä ambient occlusion? Entäs minkätyyppisiä valoja?

2.5 on kyllä minunkin odotuslistan kärjessä.
Mites tuo bakeeminen onnistuu?

Ambient occlusionia ei ole enkä osaa sitä kunnolla edes käyttää. Valoina on tällä hetkellä 2 spottia, joista toinen toimii aurinkona ja tekee varjoja ja toinen tukee GI:tä eikä tee varjoja. GI:nä käytän materiaalien emit-arvoa :D Jos aion maastoa käyttää taustalla, niin tarvitsen vielä lisää spotteja valaistakseni koko skenen.
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Sandcastle skene

Post by danlei »

Ihan snadeja päivityksiä taas. Olen aloittanut protagonistin mallinnuksen ja riggaamisen, mutta sekin on vielä pahasti kesken. Tässä kuitenkin kuvaa skenestä pienen kasvojenkohotuksen jälkeen.

http://fc09.deviantart.com/fs50/f/2009/ ... Danlei.png <- Linkkinä taas, kun tapaan renderöidä HD:na =)
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Sandcastle skene

Post by ArM »

Paranee vaan. :)
Post Reply