Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
Post Reply
tohtoriS
Posts: 6
Joined: 01.09.2009, 16:41

Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tohtoriS »

Tervehdys kaikille!

Olen tässä hiljalleen monen vuoden "aikomisen" jälkeen tutustunut hieman tarkemmin Blenderiin. Itselläni 3d-mallinnus on aina hieman kiehtonut, mutta kummasti kuitenkin jäänyt lopulta aina vain haaveeksi. Real 3D:tä joskus Amiga aikoihin testailin, mutta sen jälkeen on kummasti homma aina jäänyt.

Joskus useampi vuosi sitten oli katselemassa Tuxerin esittelyä Blenderissä Jyväskylän yläkaupungin yössä ja hieman myöhemmin seminaarimäen rakennusten mallinnusprojektia. Silloin iski innoistus, että olisi mukava kokeilla mallintaa vanha "lapsuudenkoti" mahdollisimman yksityiskohtaisesti pohjapiirrustusten ja valokuvista saatavien textuurien avulla.

Viimein sain pariviikkoa sitten aiaiseksi skannata tarvittavat kuvat ja ryhdyin tutustumaan Blenderiin eri tutoriaalien ja etenkin tämän rakennusten mallinnusta koskevan videotutoriaalin avulla: http://blender-house.spaces.live.com/

Mukavasti on hiljalleen alkanut oppia juttuja, vaikka alussa oli kyllä aivan kuutamolla. Ajattelin laittaa tänne nyt juttua tuosta opetteluprojektistani ja ehkä hiljalleen kirjoitella miten tuo on edistynyt... ellei iske laiskotus ;)

Kertokaa, jos tulee jotain vinkkejä mieleen mitä tällaisessa projektissa kannattaa huomioida ja mitä hölmöyksiä vältellä!

Olen nyt kutakuinkin saanut piirrustusten avulla valmiiksi talon rungon huoneita, kattoa jne. myöten. Seuraavaksi alkaa varmaan sitten nysvääminen pienempien detalien kanssa. Jonkin verran kiehtoisi tutustua textuurien käyttöön ja varmaan valojenkin käyttöä pitäisi vähän opetella. Noihin en ole vielä keskittynyt ollenkaan, vaan lähinnä opetellut perusmallinnusjuttuja ensin.

Laitan tähän liitteeksi nyt heikkolaatusen kuvan alkuperäisestä talosta ja kuvaa mallista sekä tuon .blend -tiedoston, jos jotain kiinnostaa sitä katella ja jopa kommentoida ja haukkua mitä hölmöyksiä siellä on tehty :D
Kuvakaappaus blenderistä
Kuvakaappaus blenderistä
Videosta napattu kuva talosta
Videosta napattu kuva talosta
Attachments
kotitalo.blend
Talon malli
(412.54 KiB) Downloaded 412 times
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by ramppis »

Hieno työ tulossa.
Vähän pisti silmään verteksien iso määrä, mielestäni niitä on varaa vähentää ainakin puoleen.
Kiitti muuten tuosta tutoriaalilinkistä!
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tuxer »

Joskus useampi vuosi sitten oli katselemassa Tuxerin esittelyä Blenderissä Jyväskylän yläkaupungin yössä ja hieman myöhemmin seminaarimäen rakennusten mallinnusprojektia. Silloin iski innoistus, että olisi mukava kokeilla mallintaa vanha "lapsuudenkoti" mahdollisimman yksityiskohtaisesti pohjapiirrustusten ja valokuvista saatavien textuurien avulla.
Hyvä että joku on jotain iloa niistä paikoin sekavistakin esityksistä saanut irti :)

Tuossa mallissasi ei taida kauheasti olla mitään identtisiä kappaleita mutta jos niitä on niin kannattaa opetella käyttämään grouppeja ja linkitettyjä kopioita. Siten saa helposti muutettua sitten kerralla kaikki jos huomaa virheen esim. ikkunoissa.

Minusta tuo näyttää oikein pätevältä. Ja tosiaan, mallinnus, teksturointi ja valaistus kannattaa pitää toisistaan erillään. Jos niitä alkaa yhtä aikaa säätämään niin ei tule kuin paha mieli.
tohtoriS
Posts: 6
Joined: 01.09.2009, 16:41

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tohtoriS »

Kiitoksia kommenteista.

ramppis: Mikäs noiden vertexien suuren määrän suurin negatiivinen vaikutus on? Ilmeisesti tekee mallin raskaaksi pidemmän päälle?

tuxer: Noista groupeista ja linkitetyistä kopioista taisi tuossa tutorialissakin olla juttua. Ainakin talon sisällä olevat ovet ja suurin osa ulkoikkunoista tulee olemaan identtisiä joten niissä noita varmaan tulee sitten opeteltua.

Onkos teillä mitään hyviä ehdotuksia maaston mallintamisesta. Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa saada tuosta pihastakin mahdollisimman hyvin talon ympärillekietoutuva ja varmaan jossain vaiheessa vähän kasvustoakin siihen kasvamaan. Kuten tuosta valokuvasta näkyy on talo ikäänkuin kuopassa. Etupiha on tuolla monttuun kaivettuna ja takapiha sitten korkeammalla. Miten tuollaista kannattaisi lähteä, sitten jossain vaiheessa tekemään?
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by ramppis »

Visuaalinen selkeys on yksi syy, jonka takia itse olen pyrkinyt tulemaan toimeen mahdollisimman vähällä polymäärällä jos lopputulos näyttää kuitenkin rendattuna samalta.
Tuskin tuolla piirtonopeuteen on suurta merkitystä jos ei ole reaaliaikatyö.
tohtoriS
Posts: 6
Joined: 01.09.2009, 16:41

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tohtoriS »

Haluaisin tehdä valokuvassa näkyvät parvekkeen kaide-elementit, mutta vastaan tuli seuraavanlainen ongelma. Tein Inkscapella valokuvan pohjalta svg-kuvan parvekkeen kaide-elementin kuviosta, jonka sitten ajattelin importata Blenderiin ja venyttää extrudella sopivan paksuiseksi. Saan kyllä importattua kuvan blenderiin, mutta jostain syystä siitä tuleva objekti käyttäytyy perin hassusti. Esim. edit -tilaan mentyäni osien vertexien välissä oleva reuna on vihreä ja tällaisen vertexin valitseminen valitsee samalla kaikki siihen vihreällä viivalla yhdistetyt vertexit. Myöskään extrude ei onnsitu ja mitään virheilmoitusta ei tule.

Mitähän olisin mahdollisesti ymmärtänyt väärin ja onko kokohommaa yleensäkään mahdollista tehdä tuon importatun svg:n pohjalta, vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin :shock: . Pikaiseen en tuosta oikein mitään järkevää ohjetakaan löytänyt.

hmm... foorumille ei näköjään voi liittää .svg -kuvia..... kyselkää jos joku haluaa tuolla kyseisellä tiedostolla testata, niin voin heittää sen johonkin servulle.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tuxer »

tohtoriS wrote:Haluaisin tehdä valokuvassa näkyvät parvekkeen kaide-elementit, mutta vastaan tuli seuraavanlainen ongelma. Tein Inkscapella valokuvan pohjalta svg-kuvan parvekkeen kaide-elementin kuviosta, jonka sitten ajattelin importata Blenderiin ja venyttää extrudella sopivan paksuiseksi. Saan kyllä importattua kuvan blenderiin, mutta jostain syystä siitä tuleva objekti käyttäytyy perin hassusti. Esim. edit -tilaan mentyäni osien vertexien välissä oleva reuna on vihreä ja tällaisen vertexin valitseminen valitsee samalla kaikki siihen vihreällä viivalla yhdistetyt vertexit. Myöskään extrude ei onnsitu ja mitään virheilmoitusta ei tule.


hmm... foorumille ei näköjään voi liittää .svg -kuvia..... kyselkää jos joku haluaa tuolla kyseisellä tiedostolla testata, niin voin heittää sen johonkin servulle.
Voisin kokeilla jos laitat tiedoston jonnekin ladattavaksi. Tämä ei näköjään anna ladata svg:tä enkä äkkiä löytänyt asetusta sen sallimiseksi.

Voit myös kokeilla tekemääni svg-importtia:
http://opendimension.org/blender_en/svg_import.php

Se toimii vähän eri tavalla kuin blenderin mukana tuleva.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tuxer »

No voi mussun mussun. Jotain on muutettu 2.49:ssä eikä tuo skripti toimi. 2.48a toimii ainakin minulla. Pitää katsoa mikä siellä mättää.
tohtoriS
Posts: 6
Joined: 01.09.2009, 16:41

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tohtoriS »

tuxer wrote:
tohtoriS wrote:Haluaisin tehdä valokuvassa näkyvät parvekkeen kaide-elementit, mutta vastaan tuli seuraavanlainen ongelma. Tein Inkscapella valokuvan pohjalta svg-kuvan parvekkeen kaide-elementin kuviosta, jonka sitten ajattelin importata Blenderiin ja venyttää extrudella sopivan paksuiseksi. Saan kyllä importattua kuvan blenderiin, mutta jostain syystä siitä tuleva objekti käyttäytyy perin hassusti. Esim. edit -tilaan mentyäni osien vertexien välissä oleva reuna on vihreä ja tällaisen vertexin valitseminen valitsee samalla kaikki siihen vihreällä viivalla yhdistetyt vertexit. Myöskään extrude ei onnsitu ja mitään virheilmoitusta ei tule.


hmm... foorumille ei näköjään voi liittää .svg -kuvia..... kyselkää jos joku haluaa tuolla kyseisellä tiedostolla testata, niin voin heittää sen johonkin servulle.
Voisin kokeilla jos laitat tiedoston jonnekin ladattavaksi. Tämä ei näköjään anna ladata svg:tä enkä äkkiä löytänyt asetusta sen sallimiseksi.

Voit myös kokeilla tekemääni svg-importtia:
http://opendimension.org/blender_en/svg_import.php

Se toimii vähän eri tavalla kuin blenderin mukana tuleva.
Hieno homma, jos voit neuvoa. Laitoin svg-kuvat tänne:
http://tohtoris.net/parveke-valmis-join.svg
http://tohtoris.net/pala.svg

Tuo ensimmäinen on käytännössä tehty kopioimalla ja peilaamalla tuota jälkimmästä. Ja tuo pala.svg on sitten valokuvan pohjalta koostettu neljännes koko elementistä.

Sen verran tajusin, että nuo edellä puhumani vihreät viivat ovatkin siis noita bezier -käyrien "muokkaimia". Tuossa valmiiissa kuvassa saatta olla ainakin se ongelma, että sen eri palojen risteäviä solmuja ei ole yhditetty. Pitäisiköhän? Toisaalta importatessa tuo pelkkä pala.svg ei sekään toimi sen paremmin.
tohtoriS
Posts: 6
Joined: 01.09.2009, 16:41

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tohtoriS »

Voi veljet... ongelma taisikin ratketa. Katselin tuota svg-import scriptisi sivua ja sieltä osui silmiin lause "I just converted it to mesh and applied extrusion." Etsin moisen toiminnon ja kas kummaa se lähtikin toimimaan samantien. En ole ihan varma mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa tai millaisina nuo objecteina noi svg-importit tuonne tulee. Pääasia kuitenkin, että nyt taitaa toimia. :D

ps. toi laittamani svg -taisi osittain olla vähän buginen yhden kulman osalta.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by Könni »

How do I convert mesh to curve?(linkki):
SVG = curve
might be you are trying to convert the curve to mesh instead of what you said in the title. that you can do with alt-c. try extruding now.
Tiiä vaikka onnistuisi kuitenkin: (linkki)
If you want to Extrude (curve) like in Mesh then use a Surface NURB. ---lue loppuun---
p.s. (=perus setti loppuun) : Skriptaus on ihan pomojen hommaa.
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by peran »

tohtoriS wrote: ps. toi laittamani svg -taisi osittain olla vähän buginen yhden kulman osalta.
Kyseessä ei ollut svg-filusi bugista, vaan Blenderin improtterin bugista. SVG-näyttäisi olevan ihan ok.

Mä siis huomasin saman bugin, kun tein Blender 4.8:lla.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tuxer »

Voi veljet... ongelma taisikin ratketa. Katselin tuota svg-import scriptisi sivua ja sieltä osui silmiin lause "I just converted it to mesh and applied extrusion." Etsin moisen toiminnon ja kas kummaa se lähtikin toimimaan samantien. En ole ihan varma mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa tai millaisina nuo objecteina noi svg-importit tuonne tulee. Pääasia kuitenkin, että nyt taitaa toimia. :D
Ok, hyvä että selvisi. Nuo importatut objektit tulevat tosiaan 2D-käyrinä blenderiin, joten pitää joko muuttaa meshiksi tai sitten käyttää extrudea joka löytyy tuolta editing-paneelin syövereistä (F9)

EDIT: ja tuon extruden etu on se että se käyrä pysyy yhä muokattavana Edit-tilassa.

(nurbseista en osaa sanoa kun ole niitä käyttänyt)
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by Sienikasvusto »

Nyt voi foorumille uppia .svg tiedostojakin!
Attachments
parveke-valmis-join.svg
(5.68 KiB) Downloaded 319 times
tohtoriS
Posts: 6
Joined: 01.09.2009, 16:41

Re: Kotitalon mallinnus pohjapiirroksista

Post by tohtoriS »

Sienikasvusto wrote:Nyt voi foorumille uppia .svg tiedostojakin!
Hieno homma, kiitoksia! Kiitti myös tuxerille. Tuolta F9:n takaa se löytyi tuo oikea extrudekin :)
Post Reply