Yhdestä objektista mallintaminen

Kysymyksiä Blenderin käyttöliittymästä
Post Reply
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Yhdestä objektista mallintaminen

Post by ArM »

Hei taas :P

Mä oon miettinyt tällasta ongelmaa, kun oon mallinnellut. Eli lähinnä se, kun joskus 16 vuotiaana ensimmäisen kerran olin tekemisissä 3d-mallintamisen kanssa, niin tein yleensä koko objektin yhdestä ainoasta objektista. no tämä kummallinen pakkomielle sitten on jäänyt näihinkin päiviin asti mulle päälle ja nyt äsken mallinsin auton jossa en käyttänyt mitään muuta lähdeobjektia, kuin vain yhtä ainoaa planea, josta extrudoimalla tein auton penkkeineen päivineen jne.
Olen sitten yrittänyt päästä tästä oudosta kieroutuneesta tavasta eroon ja päässytkin osittain, mutta nyt sitten kiinnostaa, että mitenkä muut toimii mallintaessansa? Oletetaan vaikka, että teet yksinkertaisen automallin, niinkuin itse tein. Autoon kuuluu tuulilasit, etu ja takapenkit, puskurit, paikat valoille ja renkaille, vaihdelaatikko ym pikku yksityiskohtia. Kuinka paljon eri objekteja itse käyttäisit moisen mallintamiseen ja mikä on järkevyyden nimissä edes mielekästä tehdä. Itsehän saisin tuosta hienon puuveistoksen esim...
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: Yhdestä objektista mallintaminen

Post by skyjack »

Ite olen vetänyt melkein kaikki mallennukset osa osalta kasaan. Auton mallensin ihan osa osalta, tosin jätin konehuoneesta moottorin ja muut vermeet pois, eli mallensin vain korin ja alustan. Koristakin mallensin eri objekteihin ovet, ikkunat, konepellin, takapellin, puskurit ja valot ja alustasta tein renkaat erilleen, mutta jousitus, tukivarret, vakaimet ja akselisto on samaa objektia. Meinasin tuossa joku päivä tehdä sellasen liikkeen, että laitan jokasen pienenkin osan omaan objektiinsa tuolta alustasta. 8)
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Yhdestä objektista mallintaminen

Post by sssampo »

Minulla on taas tulee mallinnettua jokainen ns. erillinen osa eri objektiksi, mikä aiheuttaa varsinkin animoidessa hieman ongelmia. Olen nyt siitä yrittänyt päästä eroon.
Animoidessa parentaan yleensä kaikki samaan kokonaisuuten kuuluvat objektit yhteen emptyyn. Tuossa kuvassa taitaa olla ~80 objektia parentattu suurimpaan emptyyn.
Ei ehkä se paras keino, mutta tähän mennessä toiminut ihan hyvin :D
Attachments
picture.jpg
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Yhdestä objektista mallintaminen

Post by ArM »

Itse en vielä tähän mennessä ole alustaan kauheesti jaksanut kiinnittää huomiota, kun ajatuksena on ollut se, että vain näkyvät osat mallinnetaan.
Tosin mielessä on pyörinyt ajatus animaatiosta, missä auto heittäisi vähän kuperkeikkaa välillä, jolloin pohja luonnollisesti myös näkyisi, mutta en ole vielä niin pitkällä. Mä vaan mallintelen... :P

Enemmän pitäis ruveta ottamaan mallia oikeen maailman jutuista, kun auton tekeminen pelkkien muistikuvien perusteella luo väistämättä ainakin itellä tollasen hiukan karikatyyrimäisen version aiheesta. =)

Ärsyttävintä tässä tosi monimutkasten objektien tekemisessä on se, että väistämättäkin meshistä tulee aikamoista sotkua, kun edgelooppeja rupee menemään siellä sun täällä vähän enemmänkin ja niitä on tosi vaikee saada siistin näkösiks ja helposti editoitavaan muotoon.

Tai en vaan oo vielä niin paljoa oppinut tästä mallintamisesta, pitäis varmaan joku meshin siistimistuto lukee läpi jostaki :)

Varmaan joku välimuotoversio vois olla hyvä? Jos on paljon eri objekteja, niin siitä tulee tolkuttomasti ylimääräsiä vertexejä ja pikkusälän määrä vaikeuttaa mallintamista - ja jos on liian vähän objekteja, niin animoiminen voi vaikeutua siitäkin.
Post Reply