Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Valojen käyttö Blenderissä
Post Reply
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by ArM »

Moi.

Tiedän, että tämän on mahdollista jollakin tavalla, mutta en tiedä miten

Eli mun pitäis tehdä kuva jossa on 2 näyttöä heijastavan alustan päällä.

Näytöillä on edessä lamppu ja takana hiusvalo. Ongelma on se, että taustan pitäisi feidautua mustaan, mutta tämä hiusvalo tekee taustasta vaalean lampun kohdalta, joten miten saan sen taustana toimivan planen sellaiseksi, että se ei ota siitä hiusvalosta valoa, vaan ainoastaan siitä lampusta, joka on näyttöjen edsesä? Taustakankaan heijastusominaisuus on myös erittäin tärkeä juttu, eikä tähän käy mikään planen katkaiseminen vaihtoehdoksi tms.
Attachments
näytöt.blend
(179.2 KiB) Downloaded 434 times
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by Sienikasvusto »

Ei heti tule muita mieleen, kuin Spot tyyppinen valaisin hiusvalon tilalle.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by sssampo »

Laita takana olevan lampun asetuksista "Layer" nappi pohjaan ja siirrä tuo taustaplane 2 Layeriin. Sitten klikkaat vaan molemmat tasot näkyviin.
Edit: Kannattaa varmaan sama layer- nappi aktivoida myös tuolle isolla area lightille.

Huomaat varmaan, että tuosta planesta heijastuu vielä world color, eikä se feidaudu mustaan. Vaihda world color mustaksi niin onglema poistuu ja saat samalla vähän tunnelmaa kuvaan. Jos et kuitenkaan halua vaihtaa world coloria, niin ainoa(?) vaihtoehto on laittaa tuohon planeen joku gradient mirror value mappi, joka estää tuon takaosan heijastukset.

Jos nyt ymmärsin oikein :D
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by ArM »

Joo, se tausta olikin musta jossakin vaiheessa, mutta kikkailin sen kanssa tässä ennenkun lähetin kyseisen jutun tänne. Kokeilen tuota layerjuttua. Noh, en kyllä tiedä miten teen kaikki layerit näkyviks, kun en oo tollasia layerjuttuja koskaan tehny :S Löytyi ohje jostaki netistä, jes, nyt tää onnistuu!
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by ArM »

ei toi kyl auttanut. Laitoin sen layer asetuksen päälle siihen mun hiusvaloon, siirsin planen 2 layerille ja laitoin molemmat layerit näkyviks, mut silti se hiusvalo näkyy siinä taustaplanessa vaikka se on eri layerilla lampun kanssa. o.O Mikähän tässä vielä mättää? Vai valitsinko mä noi layerit jotenkin väärin, kun valitsin ne shifillä? En kyl keksi muutakaan tapaa miten saan kaikki tarvittavat layerit näkyviks.
Attachments
näytöt.blend
(178.75 KiB) Downloaded 428 times
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by Jasontti »

Terve.

Kun napsautat sen hiusvalon lamppu asetuksista Layer napin päälle, niin se valaisee vain sillä tasolla olevia objekteja.

Image

Toivottavasti tarkoitit tuota. :)
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by sssampo »

Voi olla, että painoit sen Layer napin Shadow and Spot- kohdasta, etkä Lamp- kohdasta.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Objekti joka ei vastaanota valoa kaikista lampuista

Post by ArM »

Aa, kappas, noinhan sen minä käytännössä olin tehnyt väärin. Kumma kun ei noin näkyvää nappulaa tullut huomattua. :)
Post Reply