Onko blenderillä mahdollista mallintaa metsää, jonka pohjatason päällä voi olla puu metrin välein x-akselilla ja metrin välein y-akselilla.
Puun tyyppi kysytään skriptiltä, joka ottaa parametreinä pseudorandomin arvonnan siemeniksi koordinaatit (x,y) ja palauttaa kokonaisluvun nollasta kahteen.
Jos skripti palauttaa nollan, pisteessä (x,y) ei ole puuta. Jos palautettiin ykkönen, pisteessä on kuusi, ja jos palautettiin kakkonen, pisteessä on mänty.
Näin saataisiin erittäin suuri metsä, jossa liikuttaessa esiin tulevat puut arvottaisiin, ja taakse jääneet puut unohdettaisiin.
Tämähän on esim SDL:llä hyvin yksinkertainen toteuttaa 2d tasokuvana.
Pseudorandomi fraktaalimaasto
Re: Pseudorandomi fraktaalimaasto
Eiköhän tuo nimenomaan skriptaamalla onnistu. Puhut nyt ilmeisesti siis ei-reaaliaikaisesta, renderöinnin aikana tehtävästä jutusta?Könni wrote:Onko blenderillä mahdollista mallintaa metsää, jonka pohjatason päällä voi olla puu metrin välein x-akselilla ja metrin välein y-akselilla.
Puun tyyppi kysytään skriptiltä, joka ottaa parametreinä pseudorandomin arvonnan siemeniksi koordinaatit (x,y) ja palauttaa kokonaisluvun nollasta kahteen.
Jos skripti palauttaa nollan, pisteessä (x,y) ei ole puuta. Jos palautettiin ykkönen, pisteessä on kuusi, ja jos palautettiin kakkonen, pisteessä on mänty.
Näin saataisiin erittäin suuri metsä, jossa liikuttaessa esiin tulevat puut arvottaisiin, ja taakse jääneet puut unohdettaisiin.
Tämähän on esim SDL:llä hyvin yksinkertainen toteuttaa 2d tasokuvana.
Pitää vain mallintaa kuusi ja mänty, ja sitten asettaa script Linksiin script joka pävittää metsää joka ruudussa kertomallasi tavalla.
Re: Pseudorandomi fraktaalimaasto
Puhun juurikin reaaliaikaisesta jutusta. Siten että voin mallintaa metsään vielä pupun ja animoida sen juoksemaan johonkin suuntaan, ilman että metsä loppuu ikinä kesken. Paitsi että jossain vaiheessa x- tai y-koordinaatille varattu bittimäärä loppuu kai kesken, mutta käytännössä metsä jätkuisi ikuisesti.
Re: Pseudorandomi fraktaalimaasto
Ok, eli haluat käyttää pelimoottoria? Siirrän tämän säikeen tuonne pelimoottori -kohtaan.Könni wrote:Puhun juurikin reaaliaikaisesta jutusta. Siten että voin mallintaa metsään vielä pupun ja animoida sen juoksemaan johonkin suuntaan, ilman että metsä loppuu ikinä kesken. Paitsi että jossain vaiheessa x- tai y-koordinaatille varattu bittimäärä loppuu kai kesken, mutta käytännössä metsä jätkuisi ikuisesti.
Ei tuon toteuttamisessa pitäisi mitään ihmeellistä olla pelimoottorissakaan. Samalla periaatteella se menisi.
Ja API löytyy tuolta:
http://www.blender.org/documentation/24 ... index.html
Re: Pseudorandomi fraktaalimaasto
Menisikö tämä pelimoottoria käyttäen vaikka jotenkin kuten seuraavalla tavalla:
Sensori tarkkailee pelaajan/pupun sijaintia x,y (kun z on taivasta kohti).
Aina kun on siirrytty metri tai muu määräämäni matka (toiminta sensorin aktivoituessa):
-Lisätään skenen reunaan koko leveydelle neliömetrin kokoisia objekteja, jotka koostuvat vaikka maanpinnasta (pinnanmuoto arvottuna) ja sen päällä olevasta kasvillisuudesta (myös arvottu).
-Samaan aikaan tuhotaan skenestä sen levyinen pätkä neliömetrejä taakse jäävästä reunasta.
Ympyränmuotoinen skene voisi olla luonnollisempi ja laskennallisesti parempi, mutta pointti tossa pelimoottorin käytössä. Skriptit ( / arvonnat sekä objektien käsittely) ei kai ole mitään vaikeita tehdä.
Sensori tarkkailee pelaajan/pupun sijaintia x,y (kun z on taivasta kohti).
Aina kun on siirrytty metri tai muu määräämäni matka (toiminta sensorin aktivoituessa):
-Lisätään skenen reunaan koko leveydelle neliömetrin kokoisia objekteja, jotka koostuvat vaikka maanpinnasta (pinnanmuoto arvottuna) ja sen päällä olevasta kasvillisuudesta (myös arvottu).
-Samaan aikaan tuhotaan skenestä sen levyinen pätkä neliömetrejä taakse jäävästä reunasta.
Ympyränmuotoinen skene voisi olla luonnollisempi ja laskennallisesti parempi, mutta pointti tossa pelimoottorin käytössä. Skriptit ( / arvonnat sekä objektien käsittely) ei kai ole mitään vaikeita tehdä.