Latasin netistä .3ds -ukkelin ja tein hänelle armatuurin. Nimesin oikealle ja vasemmalle symmetriset luut (bonet) esim olkapaa.l ja olkapaa.r jne. Kun aloin suorittaa weight paintingia, huomasin etten saa x-mirroria toimimaan ( = mitään peilausta ei tapahtunut). Oman arvaukseni mukaan tämä johtuu siitä, etten ole meshiä luodessa käyttänyt x-mirror modifieria (,koska en ole luonut meshiä), tai siitä että mesh ei ole tasan tarkkaan symmetrinen (,yritin peilata puolta meshiä saadakseni täysin symmetrisen modelin, mutten voi olla varma että onnistuin).
Lisäksi, kun tein weight paintingia oikealle olkapäälle, ilmestyi myös vasemman pyllyn posken (pakaran) päälle punaisia läiskiä (weightiä). Ei ole iso vaiva maalata nolla-weightiä läiskien päälle, mutta oletan tekeväni jotain väärin.
Kommentteja please.
Weight Paint harjoitus
Re: Weight Paint harjoitus
En nyt ole ihan varma tästä mutta käsittääkseni X-mirror todellakin peilaa vain lokaalilla X-akselilla, joten tarkista että x-akseli osoittaa hahmon sivulle.Könni wrote:Latasin netistä .3ds -ukkelin ja tein hänelle armatuurin. Nimesin oikealle ja vasemmalle symmetriset luut (bonet) esim olkapaa.l ja olkapaa.r jne. Kun aloin suorittaa weight paintingia, huomasin etten saa x-mirroria toimimaan ( = mitään peilausta ei tapahtunut). Oman arvaukseni mukaan tämä johtuu siitä, etten ole meshiä luodessa käyttänyt x-mirror modifieria (,koska en ole luonut meshiä), tai siitä että mesh ei ole tasan tarkkaan symmetrinen (,yritin peilata puolta meshiä saadakseni täysin symmetrisen modelin, mutten voi olla varma että onnistuin).
.
- Kalmageddon
- Posts: 50
- Joined: 03.01.2008, 21:24
Re: Weight Paint harjoitus
Juu siis jos nyt oikein ymmärsin niin Object Modessa hahmon molemmat puoliskot näkyy, ja muuten ei... joten klikkaat vaan Modifier välilehden Mirror kohdasta "Apply"!
Re: Weight Paint harjoitus
Joo homma selvä, lukeehan tuolla manuaalissa että meshin pitää olla symmetrinen, jos/yleensä kun haluaa käyttää weight paintin peilausta. Mistäpä blender muuten tietäisi mihin faceen peilataan.
Re: Weight Paint harjoitus
Kyllähän se toimii epäsymmetriselläkin meshillä mutta eipä sillä kovin järkevää tulosta saa.Könni wrote:Joo homma selvä, lukeehan tuolla manuaalissa että meshin pitää olla symmetrinen, jos/yleensä kun haluaa käyttää weight paintin peilausta. Mistäpä blender muuten tietäisi mihin faceen peilataan.