Parentin animointi

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
blockrocker
Posts: 18
Joined: 19.08.2007, 00:55

Parentin animointi

Post by blockrocker »

Hei!

Olen tekemässä eräänlaista rubikin kuutiota ja se on nyt (kiitos täällä auttaneiden) sen verran hyvällä mallilla että on aika aloittaa animointi.

Tarkoitus olisi tehdä animointi samalla periaatteella kuin rubikin kuutiokin toimii. Ajattelin esimerkiksi ensin rotatoida rubikin kuution yläosan yhdeksää kuutiota samaan aikaan. Ymmärrän että se on helppoa tehdä parenttaamalla kyseiset kuutiot yhteen. Mutta sen jälkeen olisi tarkoitus rotatoida kuution sivussa olevia yhdeksää kuutioita yhdessä, jolloin alkuperäinen parent-suhde ei enää auta.

Onko kellään heittää mitään vinkkejä miten tätä tehtävää kannattaisi lähestyä? Periaatteessa minun täytyisi saada jotenkin muutettua sitä, mitkä palaset ovat tiettynä hetkenä ajassa parentoituna toisiinsa. Eli toisin sanoen täytyisi saada jotenkin "animoitua" parent-suhteita.

En tiedä onnistuinko selittämään itseäni tarpeeksi hyvin, mutta jos joku ymmärsi mitä suurin piirtein tarkoitan, niin kaikki vinkit ovat tervetulleita! Kiitos!
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Parentin animointi

Post by tuxer »

Hei,
kannattaa ehkä lukaista aiempi keskustelu kuution pyörittelystä särmän ympäri.
http://www.opendimension.org/foorumi/vi ... ?f=19&t=49
Tuo ongelmasi muistuttaa sitä, joten ehkä siitä löydät jotain apua.

Onko tarkoituksesi vain löytää tapa toteuttaa tuon tyyppisiä animaatioita vain onko sinulla juuri ongelma rubikin kuution kanssa?

Itse ehkä huijaisin, jos animaatio on vain pari pyöritystä. Silloin ei tarvita mitään monimutkaisia setuppeja, vaan sarja malleja, joista käännetään vain yksi sivu kerrallaan ja sitten yhdessä ruudussa vaihdetaan tilalle toinen malli joka on samassa tilassa, mutta animoitavissa on toinen sivu.
nassepossu
Posts: 19
Joined: 21.09.2008, 10:23

Re: Parentin animointi

Post by nassepossu »

Itsekkään en tekisi tätä parent/child suhteilla. Mielestäni parempi tapa olisi siirtä pivotit keskelle kuutiota ja sitten kääntää sivuja tarvittavan akselin ympäri.
blockrocker
Posts: 18
Joined: 19.08.2007, 00:55

Re: Parentin animointi

Post by blockrocker »

Äh no niinpä tietysti, en tajunnut tuota pivot-pointtien siirtomahdollisuutta :S

Kiitoksia paljon avusta teille, luulen että näillä neuvoilla pärjätään!

Ps. Ircissä ehdotettiin myös armaturejen käyttöä (ajattelin kertoa sen tännekin jos se auttaa joskus jotain toista), mutta en hallitse niitä vielä niin hyvin että olisin uskaltanut kokeilla.
Post Reply