Valomiekan teko gimpillä

GIMP tutoriaaleja
Post Reply
Ronbe
Posts: 1
Joined: 24.11.2007, 10:54

Valomiekan teko gimpillä

Post by Ronbe »

//Oppaasta saattaa löytyä kirjoitus virheitä. Kokeilkaa silti saada selvää.//
Okei eli moni tietää Starwars elokuva sarjan? Tässä oppaas opetan miten tehdään valomiekka helposti Gimpillä! Lopputulos tulee olemaan tällainen.


1. Aluksi tarvitset jonkun kuvan, johon teet sen sapellisi (Minä käytän tätä). Aukaise kuvasi normaalisi Gimpillä.


2. Avaa tasot ikkuna (Ctrl + L) ja tee uusi taso, jonka väri on musta. Nyt pitäisi näkyä pelkkää mustaa.
Valitse mustan tason toiminnaksi "Näyttö", jolloin alkuperäisen kuvan pitäisi tulla esiin.
Kuva

3.Ota nyt käyttöön "Luo ja muokkaa polkuja" (B) työkalu ja tee sillä kohta, johon haluat sapellisi. Paina "Valitse polusta" (Shift + V)
HUOM! Varmista, että mustataso on ollut koko ajan valittuna.
Kuva

4. Ota pensseli käyttöön(P). Pensselin valittuasi, vaihda edustus väri valkoiseksi ja väritä sillä, juuri äsken valitsemasi alue. Mene "valitse" valikkoon ja paina "Ei mikään" (Vaihto + Ctrl + A).
Kuva

5.Tee mustasta tasostasi kaksi kopiota (Tasot ikkunasta "Kahdenna taso"). Valitse mustista tasoista keskimmäinen.
Kuva

6.Keskimmäisen tason valittuasi, mene Suottimet -> Tee epäteräväksi -> Gauss- sumennus. Laita seuraavat asetukset.
Kuva
Nyt valitse ylin taso ja mene taas gauss-sumennukseen, ja laita seuraavanlaiset asetukset.
Kuva

Nyt pitäisi näyttää tältä

7.Nyt sapelli on melkein valmis. Yhdistä keskimmäinen musta taso alimpaan mustaan tasoon ja lopuksi ylinmusta taso toiseen mustaan tasoon. (Huom! Ne pitää liittää juri tässä järjestyksessä!!) Tason toiminto on muuttunut normaaliksi, joten enää näkyy vain sapellin terä ja mustaa. Muuta toiminto takaisin Näyttöön.
Kuva

8. Nyt viimeinkin lisätään väri. Mene Työkalut->Värityökalut->Väritasapainon säätö ja säädä asetukset mieleiseksisi. Itse laitoin seraavanlaisesti.
Kuva

9. Nyt enää liitätä loputkin tasot yhteen ja työsi on valmis.
Minun lopputulos näyttää tältä Kuva
Post Reply