Ylimääräisten pintojen poisto?

Mallinnukseen liittyvät kysymykset ja ongelmat
Post Reply
Tompero
Posts: 9
Joined: 12.06.2011, 00:31

Ylimääräisten pintojen poisto?

Post by Tompero »

Mikä on helpoin ja nopein tapa poistaa turhia meshejä,edgejä ja verticsejä mallista?Mallinnettaessa kun tulee välillä vähän turhankin kanssa noita.
Esim. subdivide toiminto tuottaa aika paljon ylimääräisiä edgejä joten saako ne pois muuten kuin yksitellen klikkailemalla?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Post by tuxer »

Remove doubles on käytännöllinen silloin kun kopioi pintoja (yhdistää lähekkäin olevat verteksit). Eri asia on sitten jos mallissa on ylipäätää liikaa pintoja. Sitten voi kokeilla retopo-lähestymistapaa:
http://vimeo.com/9260181
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Post by marksto »

Päällekkäisten pintojen tunnistamiseen liittynee jotenkin select-> non manifold (Shift Ctrl Alt M) joissakin tutoriaaleissa, mutten ole päässyt perille, miten se toimii, tai mitä tarkoittaa "suameksi". Löytyisikö täältä hyvää selitystä?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Post by tuxer »

marksto wrote:Päällekkäisten pintojen tunnistamiseen liittynee jotenkin select-> non manifold (Shift Ctrl Alt M) joissakin tutoriaaleissa, mutten ole päässyt perille, miten se toimii, tai mitä tarkoittaa "suameksi". Löytyisikö täältä hyvää selitystä?
Käsittääkseni näin:
manifold-objektissa jokainen pinta on sekä kappaleen ulkopinta että sisäpinta. Esimerkiksi kuutio on manifold-objekti ja mutta pelkkä taso ei koska tasolla ei ole ulko- tai sisäpintaa. Jos extruudaa kuution reunasta yhden pinnan lisää, niin silloin siitä tulee non-manifold ja silloin tuo lisätty pinta tulee valituksi tuolla toiminnolla.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Post by ArM »

Itse poistelen ylimääräisiä edge looppeja valitsemalla kyseisen loopun ja painamalla x -> edge loop.
Post Reply